Werkwijze


We trachten de individuele noden van elk kind zoveel mogelijk in te vullen en dit volledig aangepast aan het ritme en de persoonlijkheid.

Hiervoor gaan we tewerk vanuit de eigen zelfstandigheid. We proberen elk kindje op een aangepast tempo voor te bereiden op de kleuterklas.

Kindjes blijven zichzelf, ze behouden de vrijheid om zelf te beslissen wanneer ze iets nieuws willen.

Hiervoor volgen we de theorie van de zone van naaste ontwikkeling: we stimuleren elk kindje om iets bij te leren wat hij of zij daarvoor nog net niet kon.

We zetten maximaal in op BEWEGING en GEZONDE voeding.

Dit principe trekken we dan ook voort in onze dagelijkse werking.

Zo leren ze om:

Zelf de trap af en op te gaan wanneer ze gaan slapen

Zelf hun kleertjes aan en uit te doen

Zelf naar het potje te gaan

Met lepel en vork zelfstandig te eten van zodra ze dit zelf aangeven of wanneer wij merken dat ze er klaar voor zijn

Wanneer ze hier nog niet klaar voor zijn geven we ze alle tijd. We nemen alle tijd om ze een 2de thuisgevoel te geven en zelf aan te geven waar ze nood aan hebben, ze mogen altijd eens goed komen knuffelen!

Activiteiten

Naast geleide activiteiten zoals tekenen, kleuren, knutselen, zingen,… laten we de kindjes samen spelen en helpen we ze waar nodig. Zo bereiden we ze voor op de kleuterschool.

Met de baby’s doen we meer individuele activiteiten zoals: gevoel spel, spiegelspel, balspel, …


Zo willen we met alle ledenmaten aan de slag gaan zodat ze hun gehele lichaam leren gebruiken in spel en activiteit.

Persoonlijke begeleiding voor elk kind

De nadruk op individualiteit trekken we ook door naar de zorg en slaapmomenten. Zo heeft elk kindje een eigen mandje waarin alle persoonlijke spullen liggen.

Bij het slapengaan hebben ze een eigen slaapzakje en bedje zodat ze zelf ook weten naar welk bedje te gaan wanneer het slaapmoment is aangebroken.


Deze nadruk is ook continu in onze communicatie naar ouders toe.


MEER WETEN →

Gezonde voeding

In de keuken gaan we resoluut voor verse en GEZONDE voeding. In ons menu wisselen we elke dag af.

Dit doen we zodat onze kindjes steeds opnieuw kunnen ontdekken “wat de pot schaft".

Zo eten onze peuters naast de traditionele aardappels met groenten en vlees ook rijst, raps, pasta’s,.. zodat ze nieuwe dingen ontdekken.

Bij het fruit moment is er verscheidenheid aan fruit: appel, banaan, peer, mango, druiven, kiwi, mandarijn, …


hiervoor kijken we naar het seizoen om een zo vers mogelijk stukje fruit aan te kunnen bieden.


Graag zetten we bij belangrijke gebeurtenissen het kindje in de kijker dat jarig is, naar school gaat,…

Dit doen we door naast feestelijkheden, het namiddag menu aan te passen.

Naast hun dagelijks fruit krijgen de kindjes die het al mogen eten een speciale verassing op het menu: pannenkoeken, rijstpap, pudding, cake ,… Dit steeds vers en zelf bereid zonder suiker.


Team


Share by: